30.09.2025

Att väva framtid – genom barns händer och blick

Möt Mirjam Yeboah, textilkonstnär med starkt engagemang för ett hållbart samhälle. Hösten 2025 leder Mirjam verkstaden I vävens värld på Lilla Luckan. Verkstaden förverkligas i samarbete med Sedmigradsky och är en av stiftelsens huvudsatsningar under jubileumsåret.

Att väva framtid – genom barns händer och blick

Mirjam är en livsglad finlandssvensk-ghanansk kläddesigner och textilkonstnär med över tio års erfarenhet av textilt skapande och småbarnspedagogik. Hösten 2025 leder hon verkstaden I vävens värld, ett samarbete mellan Lilla Luckan och Sedmigradsky, där barn får utforska vävning, material och framtidsfrågor genom gemensamt skapande.

Textilintresset väcktes tidigt. Mirjam lärde sig att sy och sticka redan i dagisåldern, inspirerad av sin mormor och sin sykunniga mamma. Sedan dess har textil varit en självklar del av hennes liv.

”Textil har alltid känts roligt, som ett äventyr och en meditationsform.”

Mirjam Yeboah vid den vävstol som barnen väver konstverket på. Foto: Amanda Samelin.

Hon beskriver textil som ett material som är både mångsidigt och tillgängligt – något alla kan relatera till och skapa med.

”Alla har nåt slags förhållande till textiler och vem som helst kan skapa i textil. Det är något magiskt med mjuka material.”

"Det är något magiskt med mjuka material".

Vävning, arv och samtid

Vävning har länge varit både en central konstform och en vardagssyssla som haft betydelse för människors överlevnad och trivsel. I Finland är vävning i dag ett försvinnande hantverk, något som påverkar hur vi relaterar till vårt kulturella arv, hur vi konsumerar och hur vi förstår textil som material. Inom småbarnspedagogiken är slöjden den mest underrepresenterade uttrycksformen på finländska daghem*, varför LillaLuckan och Sedmigradsky velat satsa på en verkstad som kan inspirera barn och pedagoger att jobba med textil som material. Med verkstaden I vävens värld skapas ett sammanhang där barn får möta vävning på sina egna villkor och bygga en levande relation till hantverket.

Hållbarhet i praktiken

Textilindustrin är en av världens mest förorenande branscher, men också en av de socioekonomiskt mest betydande. För Mirjam är hållbarhet en självklar del av arbetet. Hon lär ut hållbara metoder, återanvänder material och arbetar med cirkulära strategier på gräsrotsnivå.

Hållbarhet handlar för henne om mer än framtida mål eller enskilda val – det är ett förhållningssätt till världen och till varandra.

"Den hållbara framtiden har redan börjat, vi lever i den. Därför är det viktigt att ta ställning, att försvara rättvisa, att sköta om ekosystemen vi lever i och att uppskatta skönhet. Hållbarhet är att inse att allt är sammankopplat och att ingen kommer undan. I slutänden är det mest frågan om att upprätthålla hopp och rättvisa".
I verkstaden får barn ta del av hur kläder blir till och hur olika material kan återbrukas. Foto: Amanda Samelin.

I vävens värld – barns tankar vävs in i ett gemensamt verk

I verkstaden I vävens värld får barnen bekanta sig med vävning i olika former. De testar vävstol, funderar på hur kläder och textiler blir till och delar sina tankar om barndom, nutid och framtid. Verkstaden utgår från helhetstemat Barndom– dåtid, nutid, framtid.

Barnen skapar ett gemensamt, vävt konstverk där deras berättelser och tankar om framtiden får ta plats. Verkstaden blir en plats där skapande sker i dialog och där barnets perspektiv tas på allvar.

Vad vuxna kan lära av barn

Vad tänker du att du som vuxen kan lära dig av barn och deras förhållningssätt till världen?

”Att aldrig sluta leka och vara nyfiken.”
”Att känslor kommer och går.”
”Att vänskap är det viktigaste vi har.”
”Att vara äkta och säga vad man tycker är värdefullt.”
”Att allt inte behöver vara komplicerat.”

I samspelet mellan barns erfarenheter och vuxnas ansvar vävs nya sätt att tänka fram – om skapande, om hållbarhet och om framtid.

***

Verkstaden i Vävens värld ordnas hösten 2025 på Lilla Luckan och är tillgänglig för daghemsgrupper runt om i huvudstadsregionen. Kontakta barnkultur@luckan.fi för mer information.

* NCU (2021). Pedagogisia jatkumoita ja ilmaisun iloa! Viisivuotiaidenpedagogiikka ja taito- ja taidekasvatuksen nykytila varhaiskasvatuksessa